RIS01 |
Sprintin aikataulutus epäonnistuu |
V5 |
85% |
Koko tiimi, viimekädessä teamleader. |
Issueiden valmistumista seurataan. |
Tarvittaessa otetaan lisää issueita tehtävälistalle tai jaetaan työtehtäviä uudelleen niin, että suunnitellut issuet saadaan ajoissa valmiiksi. |
RIS02 |
Tuotteen palvelumuotoilu epäonnistuu, ei ymmärretä asiakkaan motiiveja ja tarpeita. |
V3 |
60% |
Koko tiimi, viimekädessä teamleader. |
Asiakkaaseen ollaan yhteydessä tasaisin väliajoin ja tuotteen tavoitteista ja toiminnasta keskustellaan. |
Suunnitelmia ja tuotetta katselmoidaan yhdessä asiakkaan kanssa ja tarvittaessa tuotteeseen tehdään muutoksia. |
RIS03 |
Tuote saa vääränlaisen imagon. |
V1 |
50% |
Koko tiimi, tiimin testaaja. |
Tuotteen imagoa pyritään ohjaamaan oikeanlaisella markkinoinnilla ja varmistamalla tuotteen korkea laatu. |
Tuotteen toimintaan tehdään korjauksia ja pahimmassa tapauksessa tuotteen nimeä vaihdetaan. |
RIS04 |
Tiimin jäsenet eivät saavu paikalle yhteisesti sovittuihin tapaamisiin. |
V3 |
80% |
Koko tiimi, viimekädessä teamleader. |
Kommunikointi. Ennen tapaamisia sovitaan missä tulee olla paikalla ja mihin osallistuminen on vapaaehtoista. |
Toistuvista poissaoloista keskustellaan tiimin jäsenten kesken ja jatkotoimenpiteitä pohditaan, jos poissaolot alkavat vaikuttaa tiimin työskentelyyn. |
RIS05 |
Tehtävien suorittamiseen ei ole osaamista. |
V4 |
25% |
Koko tiimi. |
Tiimin jäsenet opiskelevat ja päivittävät osaamistaan itsenäisesti. |
Tarvittaessa apua ja neuvoja kysytään muilta kurssin tiimeiltä tai ohjaajilta. |
RIS06 |
Testaus epäonnistuu. |
V1 |
70% |
Testaaja, koko tiimi. |
Vakavien virheiden huomaamiseksi testauksesta tehdään oma riskienhallintasuunnitelma, joka katselmoidaan yhdessä koko tiimin kanssa. |
Testitapauksia tarkistetaan ja testausta lisätään. |
RIS07 |
Issueita ei seurata, jolloin jaettuja tehtäviä ei tule suoritettua. |
V3 |
100% |
Teamleader |
Issueiden suorittamista seurataan viimeistään retroissa. |
Kahdenkeskiset keskustelut ja ryhmäkeskustelut |
RIS08 |
Teamin sisäinen kommunikaatio ei toimi, tiimin jäsenet eivät ole kartalla toisten tekemisistä. |
V2 |
30% |
Koko tiimi |
Tiimi pitää aamuisin dailyn, jossa keskustellaan edellisenä päivänä tehdyistä töistä ja tulevan päivän tavoitteista. |
Tiheämpi seuranta, palaverit. |
RIS09 |
Tiimin jäsen sairastuu. |
V3 |
95% |
Koko tiimi |
Käsienpesu saippualla |
Kullekin tiimin jäsenelle on sovittu varahenkilö, joka vastaa sairastuneen jäsenen tehtävistä. |
RIS10 |
Tiimiläisten motivaatio on hukassa. |
V1 |
80% |
Tiimin yksittäiset jäsenet, teamleader |
Tiimin jäsenten motivaatiosta keskustellaan dailyissä ja retroissa. |
Vakava motivaation puute tulee tuoda teamleaderin tietoon, jolloin voidaan miettiä työtehtävien vaihtamista tai muita toimenpiteitä. |
RIS11 |
Tiimillä ei ole budjettia toteuttaa sovellusta. |
V1 |
5% |
Teamleader, SysAdmin |
Budjetti on tiimin jäsenten tiedossa ja sovelluksesta aiheutuvia kuluja seurataan. Yllättävien kulujen ilmetessä niiden syyt tutkitaan. |
Kuluja karsitaan merkittävästi. |
RIS12 |
Työntekijöiden työolosuhteet estävät työn teon. |
V2 |
30% |
Tiimin jäsenet |
Tiimiläisille tarjotaan vaihtoehtoisia tapoja ja työtiloja tehdä työtehtäviään. |
Keskustelu, epäkohtien korjaaminen. |
RIS13 |
Työnjako tapahtuu epätasaisesti. |
V4 |
70% |
Koko tiimi, teamleader |
Työnjako suunnitellaan yhdessä sprintin alkaessa. |
Työtehtäviä jaetaan uudelleen. |
RIS14 |
Kuppikunnat, nurkkakuntaisuus, management by perkele |
V2 |
30% |
Koko tiimi, teamleader |
Ryhmäytyminen, kommunikaatio. |
Ryhmäkeskustelut |
RIS15 |
Tuotteen toteuttamiseen ei ole laitteita. |
V1 |
20% |
Koko tiimi |
Tuote suunnitellaan niin, että tarvittavat laitteet löytyvät sekä tiimiltä, että palvelun käyttäjiltä. |
Otetaan yhteyttä Jamkin henkilökuntaan. |
RIS16 |
Kevät jälkeen ei ole näyttää oman työn tuloksia. |
V1 |
50% |
Tiimin yksittäiset jäsenet, koko tiimi yhdessä |
Työtehtävät jaetaan ja mietitään niin, että tehdystä työstä on mahdollista esittää tuloksia. |
Kahdenkeskiset keskustelut, työtehtävien miettiminen uudelleen. |