Skip to content

Meijän metsät - Palvelun vaatimusmäärittely

  • M1998, M2224, M2430, M3069, L4837
  • Dokumentin versionumero 1.0
  • Vaatimusmäärittely pohjan versio 1.8 - 5.9.2019 (NarsuMan)

Sisällysluettelo

  1. Johdanto
  2. Toimeksiantaja
  3. Vaatimusmäärittelyn tekijästä
  4. Palvelukuvaus
  5. Sidosryhmäkartta
  6. Sidosryhmät ja profiilit
  7. Valitut asiakastarinat
  8. Palveluun liittyviä asiakaspolkuja
  9. Oleelliset käyttötapaukset
  10. Tärkeimmät ominaisuudet/toiminnallisuudet
  11. MockUp-prototyyppi
  12. Alustavat Käyttäjätarinat
  13. Palvelun järjestelmävaatimukset
  14. Palvelun toiminnnallisuudet/ominaisuudet
  15. Palvelun toiminnalliset vaatimukset
  16. Palvelun ei-toiminnalliset vaatimukset
  17. Palvelun arkkitehtuuri
  18. Palvelun laadun varmistus
  19. Palvelun hyväksyntätestit
  20. Julkaisusuunnitelma
  21. Aiheeseen liityvät standardit ja lähteet

Johdanto

Kurssien TTOS0800 ja TTOS0900 kurssiprojekti. Projektiin kuuluu suunnittelu , dokumentointi, projektinhallintaa , järjestelmätestausta ja itse sovelluksen ohjelmointi.

Toimeksiantaja

Keski-Suomen hyvinvoinnin osaamiskeskittymä KeHO

Vaatimusmäärittelyn tekijästä

Exabyte ( Team-E )
Jyväskylän Ammattikorkeakoulun JAMK 2.vuoden insinööriopiskelijoita. Tulevia ohjelmistotekniikan asiantuntijoita.

Palvelukuvaus

Meijän metsät karttasovellus , joka toimii internet selaimella. Sovelluksen avulla voidaan paikantaa käyttäjä ja esittää hänen lähellä olevat ulkoliikunta paikat. Sovelluksella käyttäjä pystyy myös suodattamaan häntä kiinnostavia kohteita.

Sidosryhmäkartta

Sidosryhmät ja profiilit

Sidosryhmä/Profiili Linkki Lisätietoa
Perheellinen Profiili 1
Luonnossaliikkujat Profiili 2
Matti Matkailuyrittäjä Profiili 3
Kalle Kalastaja Profiili 4
Kunnan vaikuttajat Profiili 5
Palveluntarjoaja Profiili 6
Ville Virastotyöntekijä Profiili 7
Yrjö Ylläpitäjä Profiili 8
Tarmo Tapahtumajärjestäjä Profiili 9

Asiakkaan tarpeet/toiveet?

VaatimusID Tyyppi Kuvaus
CUSTOMER-REQ-0001 Customer Requirement Käyttäjänä haluan nähdä kartan ja lähellä minua olevat kohteet
CUSTOMER-REQ-0002 Customer Requirement Käyttäjänä haluan pystyä käyttää palvelua mobiili laitteella
CUSTOMER-REQ-0004 Customer Requirement Käyttäjänä haluan pystyä etsimään eri paikoista kohteita

Valitut asiakastarinat

Asiakastarina 1

Profiili 1 -Pirjo ja Pertti Perheellisten asiakastarina

Retkeilystä kiinnostuneet Pirjo ja Pertti haluavat kartoittaa erilaisia mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja päiväretkensä toteuttamiseksi. Tavoitteena on löytää kohde, joka olisi enintään tunnin ajomatkan päässä kotoa ja sopisi kuljettavaksi myös perheen pienimpien kanssa. Lapset eivät jaksa kulkea kovin pitkää matkaa, eikä itse polku saa olla liian haastava. Lisäksi Pirjo ja Pertti haluaisivat ostaa matkalta eväät ja paistaa makkarat nuotiopaikalla. Pertti on tarkka mies ja hänelle on sydämenasia, jos taukopaikat eivät ole kunnossa. Hän mielellään antaa myös palautetta.

Asiakastarina 2

Profiili 2 - Laura ja Lasse Luonnossaliikkujien asiakastarina

Laura ja Lasse suunnittelevat useamman päivän vaellusta pohjoiseen. Kokemusta vaeltamisesta on jo kertynyt jonkin verran, mutta täysin pystymetsään pari ei halua lähteä, vaan haluavat seurata merkittyjä reittejä. Parilla on selvillä vaellusreitti, mutta he haluavat mukaansa pari erilaista karttaa. Lauralla on jo aiempien kokemusten perusteella tiedossa Hikers Help -palvelu, josta kartat voidaan tulostaa. Laura aloittaa palvelun käytön navigoimalla Hikers Help -sivustolle. Tämän jälkeen Laura kirjoittaa hakukenttään kohteen nimen. Hakutulos ilmestyy näkyviin kartalle ja hakutuloslistaan. Edelleen Laura valitsee kartalla näytettäväksi erilaiset etapit, joita hän arvelee hyödyntävänsä vaelluksella. Vaelluksen aikana Laura pitää puhelinta suljettuna ja tarkoituksena on käyttää puhelinta pääasiassa vain hätätapauksissa. Muutaman kerran vaelluksen aikana hän haluaa kuitenkin tarkistaa, onko palveluun päivittynyt varoituksia (esim. metsäpalo, lumivyöry) tai mittaustuloksia (esim. veden juomakelpoisuus).

Asiakastarina 3

Profiili 3 Matti Matkailuyrittäjän asiakastarina

Matin yritys keskittyy tarjoamaan turisteille luontoon liittyvää toimintaa, kuten moottorikelkkasafareita, lumikenkäilyä, fatbike-retkiä, päivävaelluksia, revontulisafareita ja muita elämyksiä. Asiakkaiden hyvät kokemukset ja somepostaukset lisäävät myös palveluiden kysyntää. Matkailuyrittäjänä Matti hyötyy merkityistä retkeilyreiteistä, ylläpidetyistä taukopaikoista ja netistä löytyvästä laadukkaasta karttapalvelusta.

Asiakastarina 4

Profiili 4 Kalle Kalamies asiakastarin

Kalle on intohimoinen kalamies, reissuun lähdetään asuntoautolla ja talvisin mukaan otetaan myös moottorikelkka. Ennen pitkää reissua Kalle selvittää pikkutarkasti mm. kalastuskohteen maaston, laavut ja moottorikelkkareitit. Vaikka älypuhelin on näppärä kapine, on sen käyttö Kallen mielestä joskus hankalaa.

Asiakastarina 5

Profiili 5 Kerttu Kunnanjohtaja asiakastarina

Ympäröivän luonnon kauneutta pitäisi tuoda enemmän esille, hyödyntää kunnan markkinoinnissa ja liikuntapalveluiden toteutuksessa. Tutuimmilla hiihto- ja retkeilypaikoillakin on paljon kävijöitä, mutta osa reiteistä on hyvin vähällä käytöllä vaikka niiden sijainti ei ole juuri muita kauempana. Ehkäpä ongelma onkin tiedotuksessa, eikä reittien puutteissa?

Asiakastarina 6

Profiili 6 Pekka Palveluntarjoaja asiakastarina

Palveluntarjoaja (esim. Meijän polku) on yleishyödyllinen organisaatio, joka ei suoraan tule hyötymään palvelusta rahallisesti. Aktiivinen someviestintä on Pekan mielestä tärkeää ja sitä pitäisi koordinoida paremmin, jotta alueen palvelut tulevat näkyviksi ja hyvinvointivaikutuksista voi jakaa luotettavasti ja ketterästi ajantasaista tietoa. Meijät metsät -karttapalvelusta toivotaan kokonaisvaltaista ratkaisua.

Asiakastarina 7

Profiili 7 Ville Virastomies asiakastarina

Ville on töissä palveluntarjoajalla ja hänen tehtävänään on pitää huolta palvelun tietokannasta ja olla yhteydessä yhteistyötahojen kanssa. Ville tekee tarvittaessa karttoihin muutoksia, esimerkiksi jos käyttöön otetaan uusi retkeilyreitti, kohde poistetaan käytöstä tai kuvauksiin pitää tehdä lisäyksiä, vaikka lisätä valokuvia. Ville käy myös läpi palvelusta ja retkikohteista tulevaa palautetta (puutteet ja korjauskohteet), ja siirtää tarvittaessa palautteen eteenpäin järjestelmään, josta se näkyy kuntien työntekijöille, jos kohde kaipaa huoltotoimia.

Asiakastarina 8

Profiili 8 Yrjö Ylläpitäjä asiakastarina

Yrjö on iloinen ja ylpeä Ylläpitäjä. Hän huolehtii ohjelmiston ja palvelun toimivuudesta. Oikea tieto on oikeassa paikassa, oikein ihmisten saatavilla.

Asiakastarina 9

Profiili 9 Tarmo Tapahtumajärjestäjä asiakastarina

Tarmo työskentelee tapahtumajärjestäjänä ja suunnittelee laidasta laitaan erilaisia kokkareita ja eventtejä. Aikaisempina vuosina Tarmo on muun muassa ollut osallisena järjestämässä tilaisuuksia, jotka ovat vaatineet avoimia peltoaukeita kansanmusiikkifestivaalipyhäköiksi ja parkkipaikoiksi ja tällä kertaa Tarmolla on työn alla pienimuotoinen suunnistustapahtuma.

Palveluun liittyviä asiakaspolkuja

uml diagram

Oleelliset käyttötapaukset

uml diagram

Käyttötapaus Osa-alue Ominaisuus?
Käyttötapaus 1 - Näytä lähellä olevat kohteet Sovellus Käyttöliittymä

Tärkeimmät ominaisuudet/toiminnallisuudet

FEATURE LIST

  • GPS
  • Kartta
  • Maasto
  • Reitit (vaellus, kelkka, latu, luistin)
  • Reitin pituus (km/aika)
  • Reitin haastavuus
  • Kalapaikat
  • Useampi account tyyppi??? (Normikäyttäjä, Admin, eventorganiser, työntekijä etc.)

VERY NICE TO HAVE

  • Kohde kuvat
  • Reitti tägit?
  • Lähialueen palvelut (kaupat tms.)
  • Reitin laatu/siisteys/kunto

NICE TO HAVE

  • Reitti promotion???
  • Karttoihin omat merkinnät
  • Ympäristö/kohde info
  • Eventit
  • Some sharing
  • Palaute/kommentit
  • Päämäärän kartan tulostus tms.

MockUp-prototyyppi



Alustavat käyttäjätarinat

Palvelun järjestelmävaatimukset

VaatimusID Tyyppi Kuvaus
SYSTEM-HW-REQ-0001 System Technical Requirement Palvelimella muistian vähintään 2GB
SYSTEM-HW-REQ-0002 System Technical Requirement Prosessorilla ytimiä vähintään 2
SYSTEM-HW-REQ-0004 System Technical Requirement Levytilaa vähintään 80GB
SYSTEM-HW-REQ-0005 System Technical Requirement Palvelimen fyysinen sijainti on oltava kotimaassa (Suomi)
SYSTEM-HW-REQ-0006 System Technical Requirement Verkkoyhteyden nopeus >100MB/s

Palvelun toiminnallisuudet/ominaisuudet

  • P1 = Pakollinen
  • P3 = Tarpeellinen
  • P5 = Tehdään, kun tarve ilmenee
Ominaisuus ID Ominaisuus Prioriteetti Ominaisuuteen liittyvät vaatimukset/käyttötapaukset
FT-0001 Feature 1 - Karttanäkymä(t) P1 Esim FUNCTIONAL-REQ-C0001
FT-0002 Feature 2 - Päävalikko P1 -""-
FT-0003 Feature 3 - Kohteet P1 -""-
FT-0004 Feature 4 - Reitit P1 -""-
FT-0005 Feature 5 - Haku P1 -""-
FT-0006 Feature 6 - Reittien pituusslideri P3 -""-
FT-0007 Feature 7 - Kohdeinfo-popup P3 -""-
FT-0008 Feature 8 - Oma sijainti P3 -""-
FT-0009 Feature 9 - Haku valitulla säteellä valitusta pisteestä P3 -""-
FT-00010 Feature 10 - Reittiin sisältyvät kohteet P3 -""-
FT-00011 Feature 11 - Kävijädata P5 -""-

Palvelun toiminnalliset vaatimukset

VaatimusID Tyyppi Kuvaus Ominaisuus johon vaikuttaa
FUNCTIONAL-REQ-C0001 Functional Requirement Käyttäjänä haluan päävalikon josta voin etsiä haluamiani kohteita Feature 2 - Päävalikko
FUNCTIONAL-REQ-C0002 Functional Requirement Käyttäjänä haluan voida etsiä haluamiani kohteita Feature 5 - Haku
FUNCTIONAL-REQ-C0003 Functional Requirement Käyttäjänä haluan etsiä kohteita tietyn pisteen läheltä kartalla Feature 9 - Haku valitulla säteellä valitusta pisteestä
FUNCTIONAL-REQ-C0004 Functional Requirement Käyttäjänä haluan nähdä oman sijaintini kartalla Feature 8 - Oma sijainti
FUNCTIONAL-REQ-C0005 Functional Requirement Käyttäjänä haluan nähdä kohteesta lisäinfoa Feature 7 - Kohdeinfo-popup

Ohjelmiston/palveluun ei-toiminnallisia vaatimuksia

Suorituskyky

VaatimusID Tyyppi Kuvaus Ominaisuus johon vaikuttaa
PERFORMANCE-REQ-0001 Non-Functional Performance Palvelun käyttö mahdollista yhtäaikaa 1000 käyttäjällä
PERFORMANCE-REQ-0002 Non-Functional Performance Palvelu ei saa hidastua liikaa käyttäjällä kohteiden määrän kasvaessa
PERFORMANCE-REQ-0003 Non-Functional Performance Varmista että palvelimen muistia vapautetaan oikein

Tietoturva

VaatimusID Tyyppi Kuvaus Ominaisuus johon vaikuttaa
SECURITY-REQ-0001 Non-Functional Security Tuotantopalvelimeen pääsy vain ylläpitäjällä
SECURITY-REQ-0002 Non-Functional Security Palvelimen ja käyttäjän välinen verkkoliikenne tulee olla salattu HTTPS-protokolalla

Käytettävyys

VaatimusID Tyyppi Kuvaus Ominaisuus johon vaikuttaa
USABILITY-REQ-0001 Non-Functional Usability Palvelun pitää toimia mobiililaitteella
USABILITY-REQ-0002 Non-Functional Usability Palvelun tulee toimia yleisimmillä selaimilla
USABILITY-REQ-0003 Non-Functional Usability Käyttöliittymän pitää olla helppokäyttöinen

Ohjelmiston arkkitehtuuri

Palvelun alustava arkkitehtuuri löytyy täältä.

Palvelun laadun varmistus

Palvelun/Ohjelmiston alustavat hyväksyntätestit

Lähde Testitapaus Id Kuvaus Tyyppi
Feature 5 Testitapaus 1 Kohteita pitää pystyä näyttämään käyttäjän tämänhetkisen sijainnin ympäriltä Hyväksyntätesti

Julkaisusuunnitelma

Alustava julkaisusuunnitelma löytyy täältä.

Standardit ja lähteet

ID Linkki
JHS 165 ICT http://www.jhs-suositukset.fi/c/document_library/get_file?uuid=b8118ad7-8ee4-459a-a12b-f56655e4ab9d&groupId=14 Vaatimusmäärittely
SO 9241-11 https://fi.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4ytett%C3%A4vyys Käytettävyys
ISO9001 https://www.sfs.fi/julkaisut_ja_palvelut/tuotteet_valokeilassa/iso_9000_laadunhallinta/iso_9001_2015 -